Toch willen professionals vaak nog meer weten en leren. Ze zijn op zoek naar kennis over de inhoud, bijvoorbeeld hoe taalontwikkeling bij jonge kinderen werkt. Maar er is ook behoefte om meer te leren over het proces, bijvoorbeeld hoe lokale partners effectief kunnen samenwerken.
In deze bouwsteen vind je informatie over het versterken van expertise binnen je eigen gemeente en bij lokale partijen die werken aan de gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid. Hieronder maken we een onderscheid tussen kennisdeling via diverse kennisinstituten en platforms, deskundigheidsbevordering, en betrouwbare onderzoeken en bronnen.
Kennisinstituten & platforms
Onderstaande organisaties hebben niet alleen een breed aanbod aan projecten en activiteiten (zie Bouwsteen Activiteiten). Ze zijn ook een goede bron van achtergrondinformatie bij relevante thema’s zoals taalontwikkeling, laaggeletterdheid, ouderbetrokkenheid en volwasseneneducatie.
Doelgroep: kinderen en gezinnen
- Stichting Lezen - Leesbevordering gericht op kinderen en gezinnen.
- Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) - Op de website van het NCJ vind je richtlijnen over taalontwikkeling van kinderen en een themadossier over laaggeletterdheid.
- Nederlands Jeugdinstituut (NJi) - Op de website van het NJi vind je een databank met effectieve jeugdinterventies en veel informatie over voor- en vroegschoolse educatie (vve). Ook vind je er een wegwijzer voor gemeenten die willen bouwen aan een pedagogische basis.
- Actief ouderschap - Informatie over het betrekken en activeren van ouders.
- Education Lab - Onderzoek en data met betrekking tot onderwijs en interventies.
- Sardes - Onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van onderwijs, opvang, opvoeding en zorg. Onderzoekers van Sardes hielpen de gemeente Groningen bij het creëren van passend naschools opvangaanbod voor alle kinderen in Groningen.
Doelgroep: kinderen, gezinnen en volwassenen
- Stichting Lezen en Schrijven - Aanpak laaggeletterdheid gericht op volwassenen en gezinnen.
- KB – Nationale Bibliotheek - Leesbevordering en basisvaardigheden/laaggeletterdheid.
- Expertisepunt Basisvaardigheden (EB) - Op de website van het Expertisepunt Basisvaardigheden kun je kennis over basisvaardigheden vinden en delen. Je vindt er ook de publicatie Taal in het gezin, waarin ervaringsdeskundigen en experts vertellen wat werkt bij het versterken van taal in gezinnen.
- Bibliotheeknetwerk - Op Bibliotheeknetwerk is informatie te vinden over de kwaliteitsimpuls laagtaalvaardige ouders.
- Ouderwijs - Wegwijzer voor de samenwerking tussen ouders en onderwijs.
- Stichting CINOP - Onderwijskundig advies- en onderzoeksbureau voor een leven lang ontwikkelen.
- ITTA - Kennisinstituut voor taalontwikkeling.
Doelgroep: volwassenen
- De ROC’s verenigd in de MBO-raad - Volwasseneducatie en taalaanbod.
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) - Op de website van de VNG is informatie te vinden over de aanpak van laaggeletterdheid.
- Movisie - Kennis en aanpak sociale vraagstukken, waaronder basisvaardigheden.
Deskundigheidsbevordering
- De publieksservice en de educatieve maatschappelijke Bibliotheek (SPN, KB, Stichting Lezen) - Training voor medewerkers publieksservice bij de bibliotheek over wat hun bibliotheek voor kinderen, jongeren en kwetsbare mensen aanbiedt en hoe ze deze mensen op een goede manier doorverwijzen. De site Bibliotheekcampus is toegankelijk na registratie.
- E-learning Taalstimulering door voorlezen (Stichting Lezen/KB) - Training voor professionals in de Jeugdgezondheidszorg over het belang van voorlezen en het gesprek met ouders hierover.
- E-learning Taalstimulering door voorlezen (Stichting Lezen/KB) - Training voor kraamverzorgenden over het belang van voorlezen.
- Training Voorleescoördinator (Stichting Lezen/KB) - Training tot voorleescoördinator in de kinderopvang.
- Training BoekStartcoach (Stichting Lezen/KB) - Training tot BoekStartcoach op een consultatiebureau.
- E-learning Aanpak van laaggeletterdheid (Stichting Lezen en Schrijven) - E-learning voor professionals en vrijwilligers over het herkennen van laaggeletterde ouders en hen motiveren om deel te nemen aan taalscholing.
Betrouwbare onderzoeken en bronnen
- Criteria voor kansrijke activiteiten (Stichting Lezen/KB en SPN) - Criterialijst gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaringen, om gezinsaanpak-activiteiten sterker te maken.
- Meer voorlezen beter in taal (Stichting Lezen/KB) - Brochure over het effect van voorlezen op de taalontwikkeling van jonge kinderen.
- Gereedschapskist voor beter samen werken met ouders rond geletterdheid (Hogeschool Rotterdam) - Onderbouwde en beproefde werkwijzen om de kansengelijkheid van kinderen en jongeren uit kwetsbare gezinnen te versterken.
- Thuis in Taal (Proefschrift Martine van der Pluijm) - Proefschrift over de samenwerking met laaggeletterde ouders, door leraren en pedagogisch medewerkers. Er is ook een publieksversie.
- PISA-onderzoek en PIRLS-onderzoek - Internationaal onderzoek over leesvaardigheid en leesontwikkeling, met een toelichting op deze onderzoeken vanuit het Expertisecentrum Nederlands. Bekijk de samenvatting. En het volledige rapport.